Menu

Pęknięcie szyby – czy można samemu to naprawić?

13 września 2017 - Motoryzacja
Pęknięcie szyby – czy można samemu to naprawić?

Pęknięta szyba to nic nowego. Każdy kierowca chociaż raz musiał się zmagać z większymi i mniejszymi uszkodzeniami na szybie, zwłaszcza przedniej. Jest ona najbardziej narażona na czynniki zewnętrzne, takie jak ziarnka piasku, kamyki, oraz inne odpady, których jest niemało na drodze. Nie zawsze każdy odprysk musi być efektem wymiany całej szyby. Czasem z drobnymi uszkodzeniami można sobie poradzić samemu, jeśli ma się do tego odpowiednie narzędzia.

KIEDY SZYBA DO WYMIANY?

Jeśli szyba pękła tak bardzo, że widoczność przez nią jest praktycznie znikoma, to wtedy należy całkowicie ją wymienić. Dzieje się tak najczęściej, kiedy samochód ma szyby ze szkła hartowanego. Z nimi jest dość spory problem, ponieważ wystarczy niewielka siła, żeby cała szyba poszła do śmieci. Dlatego coraz częściej producenci aut wybierają szyby wykonane ze szkła laminowanego. Są zdecydowanie bardziej wytrzymałe od hartowanego – zwykle uszkodzenia kończą się na drobnych pęknięciach, które można naprawić we własnym zakresie, bez konieczności wizyty u mechanika.

Jeśli średnica uszkodzeń na szybie nie przekracza 22 mm, a odległość pęknięcia od krawędzi szyby nie jest większa niż 10 cm, to  można na spokojnie to usunąć.

RODZAJE USZKODZEŃ

Jest kilka rodzajów uszkodzeń szyb samochodowych, głównie ze względu na ich wielkość. Najpopularniejszymi z nich są uszkodzenia punktowe, spowodowane najczęściej przez kamyki napotkane na jezdni. Okrągłe pęknięcia, które są o średnicy około 10 mm, są nazywane „byczym okiem”, a takie o kształcie półksiężyca „połową byczego oka”. Tak samo częstymi pęknięciami są „gwiazdki” – powstają na zasadzie wielu maleńkich pęknięć, które rozpraszają się z jednego punktu. Wymienić należy szybę wtedy, kiedy pojawiają się pęknięcia podłużne.

JAK WYGLĄDA NAPRAWA?

Na początek ogrzewa się miejsce uszkodzenia w celu usunięcia wilgoci. Można to zrobić opalarką albo zwykłą suszarką. W trakcie ogrzewania podłącza się do pęknięcia specjalną pompkę, która ową wilgoć wysysa wraz z pozostałymi zanieczyszczeniami. Następnie należy podłączyć pompkę bezpośrednio do uszkodzenia, aby wyssać z niego powietrze. Po tym wszystkim (i po wystygnięciu szyby) zaczyna się wtłaczanie żywicy w każde zakamarki naprawianego ubytku. Trzeba to zrobić bardzo dokładnie, ponieważ źle wykonana robota skończy się na ponownym pojawieniu się uszkodzeń. Na koniec utwardza się żywicę za pomocą lampy UV, po czym wstrzykuje się żywicę gęstą. Jej nadmiar wyrównujemy korzystając z jakiegoś ostrego narzędzia.

Tagi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *